“Només necessito paper, res més”. Així que
ho pensa, l’home es posa la caçadora i baixa al carrer. Mentre busca una
papereria, disserta sobre el pes d’aquella decisió. Raona que, al capdavall, ha
esgotat totes les possibilitats que li ofereix la interacció humana, i que el
paper (orgànic i flexible), és el que realment necessita per topar amb allò que
la gent anomena felicitat. Compra un rotllo de 10x2 de paper de seda, que és el
que millor es presta a manipulacions d’aquest tipus i, un cop a casa, s’asseu a
la taula del menjador i prova d’elaborar una llista amb tot allò que requereix
un món a la seva mesura. Un cop empunya el bolígraf, però, comprèn la titànica empresa
que té entre mans i sent vertigen i una glopada àcida retrocedint de la gola
cap a ves saber on. Què és el que ell necessita per ser feliç? A aquestes
alçades, després de tants entrebancs i assajos experimentals, ja hauria de
saber, sense vacil·lacions, el que realment vol a la vida. Els anys ja l’han
dut per tots aquells camins i experiències per les que se suposa que l’individu
ras ha de travessar: un amor, un desamor, un fracàs laboral, un moment de
frustració, una hèrnia, un turmell torçat, un temps de soledat, una transició
vital, una revelació, una ventositat sigil·losa, un rampell banal de
transcendència metafísica, una trucada a l’asseguradora, un intercanvi de
paraules passat de voltes amb el gruista, una caiguda estúpida en públic, un
error latent, un mal col·lateral, una mentida expansiva, un bitllet a la
vorera, un comentari inoportú, una mort propera, una butllofa al taló... Llavors, què ha de fer amb tot aquell munt de
paper? Què vol fer, més aviat? Vol amor, sexe, respecte, riquesa...? Salut,
temps, companyia...? I, en tot cas, com ho pot materialitzar una cosa tan abstracta?
Agafa l’immens rotllo de paper i el deixa
sobre la taula. S’asseu a la cadira i se’l mira, estoic. Es grata la barbeta;
després es passa un dit per la conca dels ulls. Agafa impuls amb les cames i fa
aixecar les dues potes davanteres de la cadira. Queda suspès, en equilibri. Deixa
caure en sec la cadira. S’aixeca, i amb les mans als genolls arqueja el cos
fins que queda ben a prop del rotllo. Rebufa, i s’erigeix. S’endú les dues mans
al cap, i creua els cinc dits d’una amb els cinc de l’altra. Torna a rebufar.
Decideix fer-se un cafè. (...) Fins ara tot l’hi ha sortit girat. Res del que
ha volgut ha resultat com volia, i ara que té el paper que necessita per fer
realitat tot allò que vol, no té la certesa que hagi de funcionar de cap
manera. És paper, pensa. Quan se’l mira, se’l mira com si fos el paper que és. Puc
fer un cucurutxo, pensa. I de cop l’envaeix un buit inapel·lable, un buit
familiar; aquell de sempre. S’asseu de nou. Fa un glopada al cafè i el deixa a
un cantó de la taula. Amb uns quants plecs, resol un gos de paper a escala
real: un Fox Terrier amb bigotis i el llom caigut per les dues bandes. L’agafa
amb les dues mans, l’eleva buscant la llum adequada i el va girant. Observa
cada plec. Amb cura, el deixa sobre la taula de manera que el gos sembla que
l’estigui mirant; i de fet, l’està mirant: és un fet. Hi ha un moment de
complicitat. L’home somriu i li grata l’orella per darrera perquè sap que és un
lloc plaent pels gossos.
Compra el diari i el plega sota el braç. La
gent que va pel carrer l’observa amb curiositat. Primer miren amb força, com empesos
per un poderós magnetisme, però ràpidament se senten avergonyits, i defugen la
visió i busquen un subterfugi en el paisatge. No passa desapercebut, i ho nota.
La corretja l’ha improvisat: un cordill de la bamba. També els ulls, vermells i
grossos, pintats amb un retolador permanent. El gos avança a estrebades, i no
es manté dempeus mai. Quan l’home estiba del cordill el gos surt volant, i cau
de cantó, i l’home s’atura cada vegada per posar-lo dempeus, i l’amanyaga.
Cansat de veure com el seu gos és incapaç de mantenir el punt de gravetat baix,
s’ajup a l’alçada dels ulls.
-
Vols
estar quiet, Bruc? Ja està bé eh...- I li fot un toc al morro. El gos cau a
terra.
Després de recórrer tota la rambla, arriben
a un pas de zebra. El semàfor es troba en vermell. Despreocupat, l’home desplega
el diari i l’obre per la pàgina on apareix la programació televisiva del dia.
Amb la punta de la llengua s’humiteja el dit, i fulleja una mica. Quan el
semàfor es posa en verd, avança, distret, de manera que el gos cau, es gira,
dona la volta, s’eleva un pam, dos, cau de nou, llisca pel terra, topa amb una
llauna, surt volant, fa un tirabuixó, per un moment es sosté enlaire, però surt
disparat d’una estrebada i impacta contra l’asfalt, és arrossegat uns metres
fins que l’home s’atura. L’estaca a una pilona, fora del supermercat. Li
arranca un xiclet que té enganxat a una de les potes, i després l’amanyaga.
- Porta't bé, eh Bruc... ara vinc. – I
somriu.
Compra un pot de llenties, una escarola,
un parell de taronges i xampú d’eucaliptus. Quan enfila el passadís que duu a
la zona de caixes, hi cau. Dóna mitja volta, i després d’explorar un parell de
passadissos troba el menjar de gos. L’oferta és àmplia. N’hi ha per segons
quina edat –júnior, adult i sènior– i de diferent condició –peix, carn i
verdura–. Acluca els ulls, s’enduu la mà a la barbeta i deixa anar una llarga
bufada pel nas. Per un moment, la simple disjuntiva de triar una llauna o una
altra el fa sentir important, i s’hi està una estona. Finalment decideix agafar
una de carn per a gossos d’edat junior. Al capdavall, pensa, en Bruc ha nascut
fa mitja hora.
Mentre fa fila per pagar rumia què fer amb
tot el paper sobrant. Són tantes les coses que podria fer, tants els somnis que podria perseguir per tal de ser feliç, que no sap ni per on començar, i per un moment s’atabala i pensa en deixar-ho córrer. Després de
meditar-ho una estona, però, considera que, ara que té un gos, seria bo fer-li
primer a ell un món a mesura. Ho creu així perquè un dia algú que no recorda li
va dir que per ser feliç el primer pas es fer feliços als altres, i com que no
té massa clar què ha de fer ell per ser-ho, farà temps i començarà per fer
feliç a en Bruc. Com és un gos que ni tan sols mou la cua, es diu, serà fàcil
de satisfer. El primer que se li ocorre és fer-li un bol on posar-hi aigua. Però
així que ho pensa conclou que és una idea absurda, ja que en Bruc és un gos de
paper i els gossos de paper no poden beure aigua perquè si se’ls hi mulla el
morro queden xops i se’ls hi pot desfer al mínim contacte. Llavors pensa en
construir-li una casa: un dúplex adossat, amb terrassa de gres, finestres
d’alumini amb vistes al parc on cagaria i un cobrellit decorat amb motius
canins –ossos impossibles, simpàtiques petjades, etc.–. També pensa en un collar
anti-puces. O un lloro amb el qual fer-se amic i ensenyar-lo a bordar. O potser
un gat al que pogués perseguir, encara que després hauria de fer un ratolí pel
gat, i després un formatge de forats pel ratolí, i després no ho sap, però tan
se val perquè segur que hauria de fer alguna altra cosa i no és qüestió de
tornar-se boig.
A l’hora de pagar s’hi fixa. La caixera es
prou bufona, i abans inclús de ser posseït per l’immediat pensament sexual, trempa.
És precisament en aquest moment quan resol que la propera figura de paper que
farà serà una femella amb la que en Bruc pugui cardar. És evident que és el
primer que necessita, abans que qualsevol altra cosa. A més a més, reflexiona, amb el temps li farien una camada de gossos de paper i, és clar, l’estalvi
en matèria prima seria considerable. I si resulta que després no li escau tanta
gossada no passa res, sempre se’n pot desdir i recular i els pot reciclar i
fer-ne llibretes.
Però quan és fora, l’home veu que en Bruc
no hi és, que ha desaparegut. D’ell només hi queda el cordill de la bamba penjant
de la pilona. S’enduu les mans al cap i mira a banda i banda del carrer. No
se’n fa creus, algú s'ha endut a en Bruc, el seu gos, el seu fidel amic. Segons
més tard, però, a l’home l’envaeix una estranya indiferència.
Malgrat haver patit la pèrdua d’un ser estimat no fa ni tan sols un minut, no
sent absolutament res, dins seu no s’ha produït cap mena de trasbalsament, ni
un ofec, ni un nus, ni cap moviment que mereixi especial atenció o tractament
psicològic. La pèrdua d’en Bruc, creu, hauria de repercutir d’una manera o
altra en el seu estat emocional, si bé no ho fa, ni d’una manera ni d’una altra.
De nou a casa, s’asseu a la cadira davant el rotllo de paper de 9x2, en retalla
un tros i comença a fer plecs. Al capdavall, pensa, només és paper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada